Kvålsvoll Design Audio Forum

EnglishEnglish text EN    NorskNorsk text NO
Please or Register to create posts and topics.

Rom2

12

Rom2 er 2-kanal lytterommet til Kvålsvoll Design. For demo og testing, og så bruker jeg det selvsagt selv, når jeg bare vil høre noe musikk.

Jeg skal fortelle litt om hvordan rommet ble til, fra start til slik det er nå. Om hvordan det er bygd, hvordan akustikken er ordnet.

Slik ser rommet ut nå i sommer:

Rom2 sommeren 2020

Slik så rommet ut når prosessen startet - lite rom med nakne trepanel vegger, ubrukelig akustisk, og ikke ser det bra ut heller:

Rom2 pre-fix

Frontveggen er et rammeverk fylt med 20cm byggisolasjon glava, med hvitt lerret og lister i binært mønster.

Rammeverket:

Rammverket

Isolasjon på plass:

Isolasjon på plass.

Lerret montert:

Lerret montert.

Ferdig med lister:

Ferdig med lister.

Takabsorbenter og sideabsorbenter er laget etter samme prinsipp, men som fritt monterte enheter som henges på plass.

Takabsorbent bygges:

Ferdig, klar for montering:

To fremste takabsorbenter montert:

Sideabsorbenter, også 20cm isolasjon, med tynnere og færre lister.

Bygging:

Ferdig og montert:

Veggen på motsatt side får samme sorten absorbent, tilpasset slik at den passer under vinduet.

Bak i rommet plasserer jeg polydiffusorer.

Diffusorer bak i rommet.

Polydiffusorer.

I taket monterer jeg to absorbenter til, og så er rommet klart for bruk.

En lignende strategi for akustikk kan andre også bruke. I Rom2 har jeg ingen bassabsorpsjon, alt dette du ser på bildene virker veldig bra ned til rundt 100Hz, under der er det fleks og demping i vegger og tak og gulv, samt åpningene, som bestemmer responsen.

Akustikkfix i Rom2:

  • Frontvegg 20cm demping med lister, for SBIR og decay/resonanskontroll.
  • Sidevegger 20cm demping med mindre lister, for 1. refleksjon.
  • Tak 120cm x 120cm 20cm tykke absorbenter, 4x, for 1. refleksjon og resonanskontroll.
  • Polydiffusorer bak for å beholde refleksjoner som gir liv.

 

Flere detaljer på plass:

  • Nytt teppe
  • Et audiofilt bord - spesiallaget og upraktisk, men fint og bra akustisk
  • Små, enkle absorbenter på gulvet på hver side av bordet
  • Ny, hvit computer fungerer som avspiller
  • Nye gardiner og sjalusi

Rom2 med detaljer.

Et bilde av rommet sett ovenfra, med F2 høyttalere og bassystem inntegnet:

Strengt tatt ikke noe bilde, det er en 3D rendering. Alt ble tegnet i 3D CAD før det ble bygd.

Nå har jeg vist hvordan rommet ble laget. Jeg skal prøve å si noe om hvordan det virker også - i praksis, lydmessig.

Da forventer nok mange at det bare er å finne fram mikrofonen, måle, og konstatere at i dette rommet, der måler det "perfekt". Men slik er det ikke. Årsaken til at det ikke er så enkelt, finner vi i fysikkens lover for lyd - lyd inne i et rom er veldig komplekst, og det er ikke slik at en kan se hvordan lyden er på en enkelt graf.

Vi kan måle, så kan vi endre på noe, og måle på nytt. Da kan vi se forskjellen, om det fungerte som forventet. Det kan vi bruke målinger til.

Decay viser hvordan lyden dør ut over tid i rommet. Her har jeg målt før og etter, og underveis, mens jeg ordner rommet.

Før:

Etter montering av frontvegg:

Etter montering av 2 takabsorbenter:

Etter montering av sidevegg absorbenter:

Dette viser en stor forbedring med frontveggen, og så blir det en del bedre for hvert steg videre.

Hvorfor det er bedre, er ikke helt uten videre å skjønne. For frekvensresponsen blir jo ikke flatere, den blir faktisk verre. Det skyldes at absorpsjonen fjerner tidlige refleksjoner fra de flatene dempingen er montert på, mens andre flater fremdeles reflekterer, og når det blir kortere decay med færre refleksjoner, så vil de refleksjonene som står igjen vises mye bedre på frekvensresponsen. Den første kurven - pre fix, har så stor andel reflektert energi fra rommet, at alle disse refleksjonene summerer til en flatere respons.

IR viser refeksjoner og hvordan lyden dør ut over tid, her målt med F205 høyttalere:

Her ser vi at tidlige refleksjoner er godt dempet, rundt 1.5ms er fra stol og mikrofonstativ. Vi har et område fra 0 til rundt 10ms der det er et søkk, dette kalles ISD-gapet. Rom2 er et lite rom, derfor blir dette gapet litt i korteste laget, det er slik det ble, og det skyldes at avstanden til ting bak i rommet er litt kort. En ser også at rommet er ganske dødt.

Så her har vi et rom som ikke måler perfekt, ikke var det et mål i seg selv heller. Men virker det for formålet - høre musikk, teste ut nye høyttalere.

Og det gjør det. Så til de grader.

Litt om hvordan rommet oppleves lydmessig:

Det første en legger merke til, er at rommet er behagelig å være i. Det er en slags avdempet og behagelig atmosfære, og det oppleves ikke som tungt eller dødt.

Lyden er som et holografisk tredimensjonalt landskap, bestemt av opptaket. Opptaksrommets akustikk kommer frem mye kraftigere i forhold til et ubehandlet rom, det virker som om det faktisk er mer romklang og romlighet. Og så kan en spille mye høyere før det blir ubehagelig.

Samtidig så er det mye mer avslørende overfor både opptaket og resten av utstyret - høyttalerene, forsterkerene. I forhold til opptaket, så kan dette være en utfordring, heldigvis så er det som regel lett å høre forbi åpenbare feil som blir nådeløst avslørt.

Det blir sagt av noen at rommet er det viktigste, og at alt låter bra i et bra rom. Det er jeg ikke enig i. Et rom med mye refleksjoner og klang maskerer feil som her blir nådeløst avslørt. Dårlige høyttalere er fremdeles dårlige, mens de gode virkelig kommer til sin rett. Jeg ser på romakustikken mer som noe på sidelinjen, som må være på plass for å få til høykvalitets lydgjengivelse.

12